Sunday, December 8, 2013

TIPS KURUS & SIHAT : MINUM AIR DENGAN CUKUP



Assalamualaikum everybody! Hehe

First time ever aku nak share tips2 kurus ni! HAHA. What am I wrote down it here is what have I done.
Ramai sgt org tanya apasal kurus sgt! And I was like? OMG! Sebab aku still rasa aku gemuk. Nak kata aneroxia tak pulak? :P

Hahha. Tapi korg tau satu fakta takkk?

SETIAP 25KG = 1 LITER AIR YANG PERLU DIMINUM

Air yg kena minum at least a day, so let say berat awak 75 kg  so awak kena minum AT LEAST 3 liter air. So klu terlebih sila tambah lagi 1 liter air ye :D

Sebelum tu kena tau kenapa kena minum air yang cukup ! haaa agak-agak2 ape? Sape lehhh jawab? Hehe


Haaa Nampak dah kenapa kena minum air yang cukup? Hehe. So apa lagiii? Marilah ayuhlah!
___________________________________________________________________________

Situasi : Ramai org tanya kenapa kena minum air banyak/cukup.

Coachee : Aku minum air byk la setiap hari

Coach :  banyak tu banyak mane? 

Coachee: Errr, tak pernah kira la plak. Tapi bergelas-gelas lah jugak.

Coach : Klu satu botol besar 1.5 liter tu berapa eh satu harii?

Coachee: errr, *sengih sengih* tak sampai 1 botol kot. Hehe

Coach : tak banyak tuuu. Awak kena minum at least 3 liter air satu hari.

Coachee : haaa banyaknyeeee!!

Coach : tak banyak pon, MINDSET je tu. Meh kite main ikut psychology!

_________________________________________________________________________

Situasi macam ni banyak sangat dah jumpa. Hehe! Jangan risau aku pon cmtu dulu. Dah la ngelat2 pastu konon2 minum air banyak. Padahal xpon. Bohong belaka! Hahha.
Apa yg bestnye dalam herbalife ni,
Coach korang mmg akan super caring dari segi pemakanan korg. Seriously! It’s just you yg nak buat ke tak nak. Yg nak berjaya yg nk dapat result tu kite! KITA! Bukan org sekeliling kita. Turun lah seribu cara pon tapi klu korang tak sambut tak follow cara tu takkan menjadi.

So apa tips minum air banyakkk ni!!!

1st : minum air segelas lepas  bangun tidur

Lepas bangun tidur, selalu nye kite mmg akan dehydrated. Lagi-lagi yg mana tidur dlm aircond. Super dehydrated! Heheh. Cadangan aku bangun je dari tidur, minum air dulu at least segelas. Sbb air liur kite masa baru bgn tidur tu, ada sejenis enzim yg akan bersihkan usus. So the best is minum air segelas sebaik sahaja baru bangun tidur utk aktifkan organ dan lancarkan penghadaman. But to be honest, aku habiskan 1 liter air kosong then 500ml aloe. Mmg lepas tu happy toileting uols! Happy kot. Perut rasa tenang, xde senak2. Hehe!


2nd guna botol kecil

Yang ni selalunye aku ajar bagi orang yang baru sangat nak start belajar minum air banyak. Sebab ape guna botol kecil? Psychology babe! Bile botol besar, kite nampak banyakkkknyaaaaaaa!! Kita akan rasa terbeban. So my suggestion is guna 4 botol 500ml. pastu label botol 1 -4. So once dah habis empat2 botol baru refill. Bila dah hbs 4 botol maksudnya apaaa? TAHNIAHHH! Anda dah minum 2 liter! Yeaayyy! :D

3rd : letak lemon, or limau

Sometimes memang tak laluuuu oiii nak minum air kosong semata. Kembang tekak aku -.- dulu aku rase cenggini. Serious! Tapi aku amek aloe vera concentrate. So everytime minum air kosong aku letak aloe. Bagus pon bagus utk usus. Super cleansing la wehhh! *housemate aku jenis tak reti nk minum air kosong bebanyak, so aku bagi je die letak aloe dalam air dia. Hehe! * why letak aloe ke lemon ke limau? Bagi ada rasa, ade bau. Letak sikit pon xpe. Janji boleh masuk dalam perut. Mihmih :D 

4th  : teguk air perlahan-lahan

Teguk air elok-elok ye. Jangan gopoh jangan kelam kabut. Kang nanti salah masuk saluran kangg. Ade yang tersedak. Make it slow, tak yah nak gopoh nak habiskan 2 liter. Badan terkejut nnt tak pasal-pasal bloated muntah segala. -.-

5th : guna straw

Yang ni teknik aku baru identify. Baru nampak comparison bila minum air with straw and without straw. Memang bila kite minum air guna straw, we have the tendency to drink a lot of water. Seriously tak tipuuu punya! Sbb bila kite minum air dgn straw, kita tak tengok pon berapa banyak air yang kita dah minum. Tak sedar ehhh dah habis 1 liter lah. Yeayyy!



bestnye suke gilaa botol herbalife! dah la lawa pastu ada straw pastu BPA free. and terdapat dua pilihan 1 liter & 2 liter! heee :D

6th : bawa botol everywhere

Disamping jimat daripada membeli air di kedai, you don’t have to worry if you suddenly feel dehydrated. Alhamdulillah, dpt terapkan kat geng-geng aku. Selalu klu keluar at least tak kalau ko penyelamat menyumbang air kat org lain, bila ko dahaga teguk je. Tak de lah tak pasal-pasal nk kena cari kedai plak kan! Senang. Easy peasy. Haha!




7th :letak botol tepi katil

Klu kat dalam bilik aku memang pasti akan ada botol kat dalam bilik. Everywhere kot letak. Nak tgk tv, nak baca buku, nak main game? Semua aku letak tepi. Sebab senang x yah ulang  alik g dapur satu hal. Hahha! Bila kat rumah mmg sblm tidur aku minum dlu at least 500ml air then baru tidur. Especially klu tidur dalam bilik ber-aircond, please make sure ada botol kat sebelah katil. Sure pnye korg akan dehydrated, takkan tengah-tengah malam nak turun pergi dapur minum air? Buatnye rumah tu ko sorg je tinggal, tak ke cuak nak g dapur? *ini kes penakut cam aku! Haha*

8th : sikit sikit lama lama jadi bukit

Ewaaahh! Kemainnn. Hahha. Tapi serious, kena minum sikit-sikit, naikkan pon sikit-sikit. Let say, hari ni dapat minum air 1 liter je, then esok tambah lagi 500ml, then esoknye lagi tambah lagi 500ml sampaiii la kite minum air yang badan kite sebenarnye perlukan. Jangan naik secara drastik ye. Bahaya! Cannot cannot! Badan terkejut nanti. Benda lain plak yang jadi. Hehe

9th : make it as a habit

Biasakan minum air yang banyak, minum air kosong. Konsisten 21 hari nanti dia akan terus jadi tabiat. Bestnyaaaa! Bila kite dah biasa buat, kite tak rasa beban pon kan? Tak rasa terpaksa TAPI enjoyyyy sgt!! Yeayyy! :D

Harap sangat tips ni membantu korang untuk lebih sihat & cergas! Heee  :D

And Alhamdulillah paling malas paling cikai * tahap malas habis dah* at least 3 liter air aku minum.
Paling rajin 7 liter air. * ni memang maksimum lebih dari tu tak larattt oiii! *
Tapi average aku minum air : 4-5 liter air satu hari.

Kurang dari tu, maka bersiap sedialah utk sakit kepala, muscle pain, and etc.

Ngengade kan badan aku? Memang sekarang ni cepat je detect tak cukup nutrition, tak cukup air ke ape. Immediate effect kauuu, jangan memain! Hehe. Bagus badan kau behave and bagi alert. SubhanAllah Maha Hebat kan kuasa Allah boleh cipta sistem badan kite yg memang subhanAllah superbly amazing. :D

Sekian sahaja, tips dari si coach kecil! Haha.

Nak tips? Nak kurus? Nak coach? Mehhh lelajuu contact I okehhh :D
0194150047

 

 

1 comment:

fatimah said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. cara makan vitamin yang betul

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...