Thursday, November 6, 2014

TIPS KURUS & SIHAT : SARAPAN PAGI


Bismillah.

Assalamualaikum semua, semoga semuanya sihat walafiat hendaknya.

dah lama sangat tak post pasal tips-tips kurus kan? i'm kinda busy lately. so without further a due, let's start topik kali ini mengenai sarapan pagi. Siapa dekat sini jenis yang tak sarapan pagi? Jangan buat ye kawan-kawan. Sarapan pagi sangaaaaatttt penting. takpe takpe meh kita belajar kenapa sarapan pagi sangat penting.

Kepentingan bersarapan pagi 


1) Memastikan metabolism badan sentiasa berada pada tahap optimum

Biasanya kita akan tidur dalam 6-8 jam setiap hari, dan perut kita berada dalam keadaan yang kosong lebih kurang dalam 1-2 jam sebelum tidur. so basically, perut kita berada dalam keadaan yang kosong lebih kurang 10 jam. Lama kan? Bayangkan sekiranya kita skip sarapan pagi, ambil terus makan tengah hari jadi perut berada dalam keadaan yang kosong hampir 12-13 jam. This will allow your brain to send signal to the body to lower your metabolism. Thus, when you take the lunch, which your body are supposed to be in the rest mode, it will not burn calories effectively and causing the fats to be stored in your body or belly.

2) Mengelakkan daripada makan yang berlebihan

picture courtesy : google.com
Obviously, bila perut kita kosong terlalu lama, kita akan menjadi terlalu lapar. Kesannya ialah kita akan makan jauh lebih banyak daripada biasa dek kerana kelaparan yang teramat sangat. Ini menyebabkan badan kita akan jadi tidak stabil dan mengantuk akibat terlalu kenyang.

3) Memberikan tenaga sepanjang hari

picture courtesy : google.com

Apabila anda tidak bersarapan pagi, adakah anda dapat membuat kerja secara efektif? Fokus di dalam kelas dan juga kerja anda? Tentunya tidak, ini adalah kerana bagi menjalankan kerja secara efektif anda memerlukan tenaga bagi anggota badan bergerak dan otak untuk berfikir.  If the body doesn't work well as what we expect, definitely our emotions will also distracted. Dan ini jelas membuktikan, sarapan adalah sangat penting bagi memberikan tenaga kepada tubuh badan.

4) Membentuk pemakanan kita sepanjang hari

Menurut kajian, pemakanan semasa sarapan pagi akan mencorakkan pemakanan semasa tengah hari atau malam. Seandainya anda mengamalkan sarapan yang tidak sihat di waktu pagi, nescaya anda akan turut mengambil pemakanan yang tidak sihat pada waktu tengah-hari dan malam. Justeru, bagi membentuk pemakanan yang sihat ianya harus bermula dari sarapan pagi. 

Kesimpulannya, ini jelas bahawa betapa pentingnya sarapan pagi terhadap tubuh badan kita. 




Ok, itu mengenai kepentingan sarapan pagi. Nak tahu tak apa kesannya jika kita salah memilih pemakanan semasa sarapan pagi?


HEAVY/CARBS BREAKFAST

picture courtesy : google.com

Makanan yang penuh karbohidrat akan menyebabkan paras gula dalam darah meningkat secara mendadak, seterusnya menurun secara mendadak dan akan menyebabkan anda lapar kembali. Everytime the sugar level increase tremendously, the pancreas need to produce insulin to lower the glucose. Just imagine pancreas need to work this hard for every single day at least 3 times per day, can you expect what is the consequences once the pancreas stop producing insulin. what will happen?
Go and do research. I want you to think and find out.

BALANCE PROTEIN BREAKFAST

picture courtesy : google.com

Makanan yang seimbang nutrisi dan protein akan mengekalkan kadar gula dalam darah, dan menyebabkan paras insulin juga berada dalam keadaan stabil. Dan pancreas tidak perlu berkerja kuat setiap hari bagi mengurangkan paras gula dalam darah yang tidak stabil :) 

For further information, you can refer the photo below;

picture courtesy : google.com


Jadi, jenis pemakanan yang macam mana yang paling baik untuk diri kita? Jeng jeng 

okey, sebelum kita tengok makanan yang macam mana yang baik untuk diri kita. Mari kita belajar sedikit mengenai Glycaemic Index dan apa kaitan nya dengan sarapan pagi. Siapa yang tahu apa itu glycemic index ?? GI apa tu? Moh lerrr kita baca sikit kat gambar bawah ni apa itu glycemic index; 



HAAA dah faham apa itu glycemic index? Heee.
 Jom kita  tengok pula apa kaitan GI dengan blood glucose level.


obviously, glycemic index sangat berkait rapat dengan glucose level
dan glucose level berkait rapat juga dengan pemakanan.

Bayangkan kalau kita salah makan dari seawal waktu di awal pagi. 
Boleh bayangkan tak macam mana keadaan paras gula dalam darah kita.

Mesti confuse kan tak tahu nak makan apa. 
Good info for you
.
.
.
.

 The chart below shows foods with their respective GI.
at least, it can help you to choose the best foods.


 and herbalife protein shake is listed among the lowest GI which is 15-20



 yeay!!! I'm a happy girl.



that's why I'm rarely to had an upset tummy since early in the morning until the end of the day, unless if I'm taking any spicy foods during lunch or dinner. since I chose to have a LOW GI meal during my breakfast, it kept me energetic throughout the day.

* Disclaimer : herbalife product doesn't diagnose or cure any disease it's just a meal replacement which consist of nutrients, vitamins and etc.*





interested to change your eating habits into healthy breakfast ;
directly contact 0194150047 or attiya.tajuddin@gmail.com or click here

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...