Sunday, December 22, 2013

Bone Health Check

Bismillah.

Assalamualaikum, ni nak habaq maaii skett pagi tadi kita pergi mydin kat seremban 2.
Pasar raya mydin ni quite besar jugak la plus baru lagi opening. 

Alkisahnya, semalam tidur lewat sebab i don't know why i can't sleep. So around pukul 3-4 am baru boleh tidur. So pagi pagi lagi adik kejut suruh bangun mandi paksa pergi mydin -.- you can't imagine how annoying she could be whenever she wakes me up. -.-

So dengan keterpaksaan dan sehabis laju aku bersiap dengan kemengantukkan yg teramat memang menggugat jiwa. So rushing siap, turun bawah buat shake. * zaaaapp 2 minutes siap* terus lari keluar masuk kereta dengan muka sememeh habis.

So, sampai je mydin tu kedai pon banyak tak bukak lagi. Awal pagiiii kottt. Tapi sebab pergi dengan abah & mama, harus lah berpagi-pagian. LOL. So settle je, beli groceries semua. Turun lah laman bawah mydin tu haaa. Since baru bukak kan, so banyak la booth-booth jualan ada kat situ.

And actually, kitorang cari kedai makan. Tapi kebanyakkannya, baru nak prepare bukak kedai. Suddenly, ternampak booth anlene. Then mama kata, pergi lah buat bone health check tu. Mama dah pernah buat. Since aku ni jenis health awareness punya orang, so aku tarik adik. Jom laaaa. Dengan suara annoying habis! Haha.

Tapi, adik tak nak pergi sebab mama tak nak teman. And i was like, erghhh. X perlu kot. Mama dengan tiyah tak sama. LOL.

So end up, mama pon temankan kitorang buat bone health check. And boleh request perempuan yang buat check up. Yeaaay! Tenang sikit jiwa. Hehe. So firstly, kena isi borang.




Then, nanti orang tu panggil suruh duduk, dia spray-spray sikit kaki. Lepas tu letak je kaki atas machine tu, dia yang buat scanning. Heee! Simple je eh.


Haaa ni la mesin tu. Hehe. pic courtesy by google. I'm not taking any picture as it is not appropriate for me to show it here. *due to aurat reason* peace!

So. Korang rasa-rasa apa result akuuuuu???

Tadaaaaaaaaaaa.....


Healthy okey uols! Haha. Akak tu kata, tulang aku kuat & mampat la. Alhamdulillah :) adik, tulang dia tak kuat sangat even dia lagi muda. Tu lah jangan meliat minum susu lagi tauuu kecik! Hahaha

Sebenarnya, aku ada history lactose intolerence masa kecik. Masa childhood, aku tak boleh minum atau makan anything yang dairy products. So susu aku masa baby pon susu yang mahal. Konon high maintenance gituuu. Hahah. Even sikit pon tak boleh, kalau aku ambil je mula naik rashes. -.- curiousity sangat tinggi, pelik habis kenapa kalau mama beli kek takde ising-ising tu. Ye la yang tu kan yang sedap. Sedih. Tak boleh makan :(

Pernah waktu sekolah rendah, masa ni kat sabah selalu sangat dapat susu free. Sedap kot tengok abang-abang ko minum,sat lagi kawan sebelah minum,kawan sebelah kawan ko pon minum. So aku pon trial and error, konon nye nak tengok apa effect dia. So minum la sekotak susu. Sekotak je pon. Sekali hameeekkkk, rashes satu badan. Mama kata dah macam alien. :( :( mau tak nangis orang panggil kau alien. Tapi bestnyeee cuti seminggu mc! Hahaha. Suke en ponteng sekolah. Adehhh -.-

So, since that aku tak minum susu. Kecuali susu soya -.- Tapi kesannya, bila dah besar. Aku selalu rasa macam sakit tulang. Tulang rasa macam sengal-sengal. sampai pernah selalu kena muscle cramp and plh teruk dr kata muscle stiffness. jadinya, masa universiti aku paksa telan jugak susu. Sehabis daya, waktu tu minum susu dutch lady dengan marigold hl. Tapi semua perasa coklat. Haha. Budak-budak sangat! :p lepas tu, slow-slow ambil susu tepung yang dutch lady full cream with honey. Nak bagi ada rasa flavour kalau tak memang tak boleh telan -.-

Alhamdulillah, since consume herbalife shake dalam tu memang ada kalsium, potassium, and all vitamins & minerals yang badan kita perlukan. Actually, aku tahu yang adult perlu 1000mg calcium setiap hari, so everytime buat shake aku akan campur dengan susu. Dengan calcium plus sebiji.



Kalau rasa tulang sakit/sengal, baru amek calcium plus extra (2 biji). Aku ni jenis meliat sikit nak makan calcium plus tu, -.- haha kantoi kan. Sebab dia besar, tapi demi tulang ku. Aku sanggup jugak. Heee :D 


actually, akak tu tak recommend muda-muda ambil supplement. Akak, sebab saya tak nak rasa sakit tulang,sakit muscle lagi dah la saya ambil kak. Akak tak tau camne rasa sakit dia. :( sebab tu saya telan jugak. Tapi takpe kak, saya faham akak tak pernah alami maka saya maafkan. :')

So kesimpulannya, walaupun tak suka minum susu, BELAJAR PAKSA! Paksa macam mana sekali pon macam yang aku pernah buat dulu. Jangan fikir tak nak. Tapi fikir kesihatan diri :') tak nak la muda-muda tulang tak kuat kan? Hehe. And pergi lah buat bone health check tu. Just to increase your health awareness. Bila kita buat check up baru tahu sihat ke tak sihat kan? Hehe. So uols selamat mencuba! :D


IMPROVE MASALAH KESIHATAN? TANYA SAYA BAGAIMANA
0194150047/ attiya.tajuddin@gmail.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...