Thursday, December 12, 2013

TIPS BELAJAR DENGAN MUDAH

Bismillah.

Assalamualaikum, lovelies!

amboih lovelies kauu. hehe. harap semua orang sihat & sentiasa dibawah lindungan dan rahmat Allah :')

kat sini siapa yang students? sila angkat tangan tinggi-tinggi.

mesti sekarang ada yang stress, busy gila tak ingat makan apa semua kan sebab exam dah nak dekat kan? itu normal. NORMAL.

kalau rasa PENAT sangat belajar. jangan risau, this HARDNESS and PAIN shall pass. sabar :) jangan give up tengah jalan. jangan OVERSTRESS. tak bagus untuk kesihatan. kena belajar manage masa, emosi, dan stress.

hari selasa hari tu, aku berjaya menculik adik! haha. bawak dia pergi Big Bad Wolf, saje je bawak dia. sebab tahu dia stress, penat, nak nangis apa semua. so i took her away for awhile bawak dia jalan-jalan bagi releks, jalan2 bagi darah mengalir dengan normal. hehe. so yang mana yg stress tu take a break and drink shake & aloe! yeayyy :D

okey, apa dia tips untuk student-student ni?

jeng

jeng 

jeng



1) kenal pasti masa yang paling efektif untuk belajar 

semua orang tak sama eh masa yang paling efektif untuk belajar. honestly, kalau aku masa paling efektif belajar pukul 3-5 pagi. sebab masa tu sunyi orang semua dah tidur. so senang fokus. jujur cakap, masa kat sekolah- universiti aku tidur pukul 10.30 malam dan keatas. sharp pukul 11 malam mesti aku dah tidur, siapa msg ke call ke memang kirim salam aku nak jawap. budak-budak ni bahan jugak aku dulu. tapi peduli apa, as long as you know what is the best for you.



haaa gambar ni pon jelas menunjukkan yang pukul 4 am -6 am, the brain will function 100%.

nak lagi strong;

nampak tak yang highlight tu, dalam Quran pon ada sebut " Sungguh bangun malam itu lebih kuat(mengisi jiwa) dan (bacaan diwaktu itu) lebih berkesan" - Muzammil verse 6. dah alang-alang bangun untuk study, buat qiyam dulu. solat sunat tahajjud, solat taubat. masa study sure tenang amat and what ever you read, the brain will absorb. InshaAllah :')

actually, pernah try study sampai pukul 2-3 pagi. but then, tak perform sangat pon. main je lebih. so when i changed back to this, Alhamdulillah better :')

2) kenal pasti kaedah yang efektif untuk belajar

tak semua orang boleh study bising-bising. some people prefer to study alone, grouping or discussion. depends. as for me, depends on the situation, sometimes discussion tu lagi best sebab lagi cepat faham. ade orang tolong explain klu tak faham. sometimes, study alone is the best. selalunya, aku study sendiri dulu. dah tahap tak faham sangat gile tak boleh nak faham, aku suruh siapa-siapa yang explain. bab ni, cari orang yang kita selesa & senang yang klu dia explain kita faham. tak semua orang pandai explain. heheh.

and lagi satu, kalau boleh elakkan belajar berdua-duaan. i mean boy and girl. elakkan eh, selain daripada mengelakkan fitnah. jangan lupa ada syaitan yang ditengah-tengah. nanti tak belajar jadinya. hmmm. so if you rasa nak study bergroup, sila cari kawan sejenis atau pon campur tapi beramai-ramai :') jaga ikhtilat. *ikhtilat tu apa? sila tanya pak cik google *  :)

3) jaga makan

don't skip your meal. ingat kalau lapar boleh belajar ke? HELL NO! langsung tak boleh absorb apa yang aku belajar. ganggu dan jiwa dan perasaan. heheh. makan pon jangan makan ikut sedap. better avoid fast food. Alhamdulillah, since consume herbalife xde lagi malam-malam nk pergi makan fast food. Alhamdulillah. dah lama gila tak makan maggi. tak igt last time makan bila. LOL

meh aku share sikit makanan yang aku amek ; 

* mostly herbalife product*


  • Herbalife Shake

since it comes with 5 flavours yang sedap terangkat hoiii! tapi bila exam week, aku akan amek strawberry. sebab dalam strawberry itself ada elemen penenang. so the best for stress relieve. inshaAllah :')


  • Aloe Vera Concentrate




    STRESS RELIEVE
so whenever stress je, minum seteguk pastu tak jadi stress. Alhamdulillah :) selalunya, kalau musim exam aloe will only last for 2-3 days. haaa nampak naa tahap kestress-an aku over. haha
  • OMEGA 3 Fish Oil
very good for the BRAIN. nak increase kan daya ingatan, please makan omega 3. perut pon rasa tenang. inshaAllah :) bila perut tenang, senang nak study. jarang aku rasa perut senak, kalau amek omega 3 ni. Alhamdulillah :)
  • NRG Tea

 mainly for : Quick ENERGY booster & MENTAL ALERTNESS. very good to improve focus! 

basically, itu yang aku makan. wajib makan! hehe. and of course la kena makan makanan berat. tapi aku tak makan la makanan oily, maggie mee, and fast food tu semua especially waktu exam :D

4) Baca Quran
the more you read the Quran, the more your heart feel ease. lagi tenang, lagi senang nak belajar. honestly, aku ada kawan yang hafaz Quran, IQ dia memang daebak! belajar senang gila faham. and of course, top scorer! the power of Quran. so jom sama-sama usaha sehabis daya untuk hafaz Quran. InshaAllah :')

5) jaga solat
rajinkan solat sunat dhuha, solat sunat hajat. since kita tak mampu nak consistent bangun solat malam, at least kita cuba jaga solat dhuha, & solat taubat before tidur. tak lama mana pon, 2 rakaat je kan? hehe. Allah tengok kepada usaha kita :') every effort counts! ^__^

6) jaga ikhtilat
jaga pergaulan, jaga batas antara lelaki & perempuan. bila kita jaga & pelihara ni, Allah pasti akan pelihara & lindung kita. inshaAllah

7) tidur yang cukup
have enough rest. yang ni memang serious cakap. memang kena jaga. sebab bila kita cukup tidur, cukup rehat. otak senang nak berfungsi, bagi response yang optimum. boleh bekerja kuat. kalau awal-awal dah penat, macam mana otak nak bekerja keras. betul tak? heee. :D

8) minum air yang cukup
minum air masak hokeyyy, bukan air manis. air masak sangat bagus dalam meningkatkan daya ingatan. dan membolehkan sistem badan berfungsi dengan sebaiknya.

that's all la kot yang boleh difikirkan setakat ini. ada lagi ke eh? haha.

this is just tips yang boleh dikongsikan. i'm not saying that i'm a good student, top scorer. tak tak. masih banyak yang perlukan improvement. ada ramai lagi kawan-kawan aku yang lagi pandai dari aku T___T 


last sekali,

" Feeling is a choice,to get down is also a choice; but it's not worth it.Alang-alang penat study,biar berbaloi.so,just have fun! " - kak Yana Saiful

ayat kak yana ni, aku pegang dari masa aku 2nd year kat universiti up until now. thank you kak yana :)

so you can choose, to let yourself under stress or find a solution to overcome the stress! YOU choose ^__^

that's all celoteh from me;

if you happen to be the person who need my help just contact me tru 0194150047 or attiya.tajuddin@gmail.com

ALL THE BEST FOR YOUR EXAMS. MAY ALLAH EASES EVERYTHING FOR YOU. HAVE FAITH! GOOD LUCK :)










No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...