Saturday, July 13, 2013

Ramadhan Kareem

Bismillah.

Assalamualaikum everybodyyy! :)

it's already 3rd day of Ramadhan. Alhamdulillah, Allah bagi kesempatan lagi untuk bertemu Ramadhan. feel blessed :) so how about your Ramadhan this year? let's give the best for this Ramadhan baik dari segi pemakanan, kesihatan dan ibadah kita.

remember, Ramadhan is not a festival of sweet and lavish food for iftar but FESTIVAL of IBADAH :') moga Allah pinjamkan kita kekuatan, kesihatan, tenaga dan kudrat untuk buat ibadah dan kebaikan along this mercy month. in sha Allah :)

a week ago, i was attending a training given by GET Team, Aunty Nuril who has nutrition and dietetic background. and i LEARNED a lot from her. Alhamdulillah.

so i just want to share what have i got from her. mashAllah. subhanAllah banyak sangat ilmu.

before that, siapa tahu maksud sebenar puasa. dan pernah terfikir tak kenapa Allah wujudkan bulan Ramadhan dan wajibkan kita untuk berpuasa dalam bulan Ramadhan? siapa tahu angkat tangann! hehe. siapa yg tak tahu, it's okey mari mengkaji dan belajar. heheh.

kalau dari segi syariatnya, puasa bermaksud menahan diri daripada segala perbuatan yang membatalkan puasa( makan, minum, hubungan kelamin dan sbgainya) dari terbit fajar hingga terbenam matahari dengan disertai dengan niat.

Hikmah kita berpuasa antaranya;

  1. timbulkan keinsafan dalam diri kita, supaya sentiasa muhasabah dan bertimbang rasa serta berkasih sayang sesama manusia
  2. untuk ajar kita untuk bersabar ( tahan nafsu, tahan marah and etc)
  3. lahirkan jiwa yang taat pada Allah 
  4. hapuskan dosa-dosa kecil dan pembersihan jiwa
  5. ubat ajaib yang tertua [ibn sina]
  6.  tingkatkan kecerdasan otak ( lapar akan menajamkan fikiran, kenyang akan menumpulkan fikiran)
  7. menurunkan tekanan darah & kadar kolestrol 
  8. membersihkan perut ( bagi perut kita berehat) dan juga menyembuhkan penyakit yang terdapat dalam tubuh 
  9. kurangkan berat badan (pembakaran lemak)
  10. badan lakukan proses AUTOLISIS/self digest
  11. adanya MALAM LAILATUL QADR
  12. bulan penurunan Al-Quran.

banyak lagi hikmah puasa sebenarnya, nanti korang cari eh? hehe. see nampak tak yang betapa Allah sayangnya kita, bagi satu bulan yang khas untuk kita betul-betul fokus untuk beribadah dan berehat. Allahu Akbar.

okey, bagi sesiapa yang tak tahu apa itu AUTOLISIS. meh sini kita explain sket. briefly la what is that is all about.

AUTOLISIS

  • badan akan automatik format kondisi tubuh ke paras ideal
  • menghilangkan sel rosak, yang mati dan benjolan tumor
  • membakar timbunan lemak
  • pembaikan sel yang rosak --> menggantikan sel yang mati dengan membentuk sel yang baru maka penyakit mudah disembuhkan. *SubhanAllah, kuasa Allah*
selalunya proses badan membaiki, dan menggantikan sel yang rosak & mati dengan membentuk sel yang baru ini mengambil masa dalam 90 hari untuk berlaku. tapi SubhanAllah kuasa Allah, proses itu berlaku sepenuhnya dalam bulan Ramadhan.

Kesan AUTOLISIS, Andrea Wyler
  • 10 hari pertama -> 10%  sel tubuh manusia diperbaharui
  • 10 hari kedua --> 66% sel tubuh manusia diperbaharui
  • 10 hari terakhir -> lengkap 100% sel tubuh manusia diperbaharui
tapi kat sini kena berhati-hati, since sel kita cepat mati & cepat juga diganti yang baru. kalau kita bagi makanan yang tak elok, tak sihat maka sel baru yang dibentuk pon akan jadi tak sihat la jugak kan. bila sel tak sihat, macam mana tisu, organ nak sihat untuk membentuk sistem tubuh yang sihat :( sedihnya kalau ni yang terjadi.  so dear friends, please take the best and healthy one for your sahur and iftar.

apa yang ISLAM sarankan kita untuk makanan terutamanya masa iftar? jeng jeng.

KURMA

kaya dengan gula dan kebanyakannya terdiri daripada gula ringkas(fructose). Gula ringkas ini sangat penting untuk memberikan tenaga segera kepada badan. Berbanding dengan gula kompleks (air manis memang kebanyakan gula kompleks) ia perlu ditukar kepada gula ringkas dulu baru boleh jadi tenaga. Kurma memang pilihan sangat tepat!

AIR
Disebabkan kita berpuasa lebih kurang 13-14 jam , banyak aktiviti yang kita lakukan menyebabkan badan kehilangan air. Minum air selepas berbuka 1liter ke 1.5 liter sangat penting untuk kembalikan komposisi air dalam badan kembali normal.

SUSU

susu kambing ye. bukan susu lembu. sebab susu lembu banyak lactose(lemak) bukan protein. susu bersifat alkali, apabila perut kosong, sangat banyak asid dalam badan. Makan makanan bersifat asid seperti makanan bergoreng hanya akan menyebabkan perut korang 'sensara' pilihan susu sangat tepat, selain bersifat alkali, susu juga kaya dengan sumber protein yang akan menjadikan proses penurunan berat badan lebih cepat.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

klu ikut  Rasulullah lepas je iftar(kurma, air dan susu) terus Rasulullah solat maghrib lepas tu baru makan. sebabnya, nak bagi masa untuk perut kita hadam dan proses meneutralkan asid dalam perut itu berlaku. asid dalam perut kita sangat tinggi ye lepas seharian berpuasa (1.5-2.0 ph). siapa yang belajar biology mesti tau tahap ketinggian asid ni. ye, memang kebanyakkan kita makan kurma dan susu masa iftar, tapi lepas tu kita terus makan berat. kesian kat perut kita tak sempat proses meneutralkan asid dalam perut berlaku dengan sempurna dah dapat makanan yang tinggi karbohidrat T___T kesiannya.

lebih kesian kat pancreas sebab kena kerja kuat. pertama, sebab nak keluarkan amylase untuk tukarkan karbohidrat kepada glucose. lepas tu,kena kerja lagi sekali untuk keluarkan insulin untuk rendahkan glucose level. T___T pancreas kerja kuat tiap-tiap hari macam ni. can you imagine kalau dia dah penat, tak nak keluarkan dah both amylase dengan insulin. boleh bayang tak apa jadi? so please, give your tummy healthy and right food. choose wisely!

so sebab aku dah ada kesedaran ini; i have chosen herbalife for my sahur & iftar.



so basically, sahur dengan iftar aku amek aloe, tea, shake dulu pastu baru aku amek makanan berat sebelum terawih. setiap kali nak makan berat terus, aku tak sampai hati siap rasa bersalah yang teramat sangat T__T tak nak bagi beban dekat pancreas. tak nak bagi beban dekat usus. kesian tauuu. :(

aku tak de any intention untuk promote herbalife kat sini. because for me i'm just sharing. share from my heart. sebab pengalaman berpuasa dengan herbalife ni, kesan dia subhanAllah luar biasa in terms of energy, kesihatan aku sendiri. aku ada gastrik kot. so everytime nak puasa, aku mesti cuak gila takut gastrik teruk. kalau gastrik dahsyat gila weh kesan dia. aku sampai backpain, pening nak muntah,pitam semua ada. dah tu mcm mana nk fokus nak solat semua? T__T so i give myself a try this time. Alhamdulillah.Alhamdulillah. walaupun aku kena gak gastrik waktu siang tapi tak seteruk dulu. i still can do my works, and sebab tu la aku sgt rasa hikmah disarankan berbuka dengan kurma(fructose) dan protein lepas tu solat maghrib sebab untuk neutralise kan balik asid yang tinggi dalam perut dan bagi masa untuk perut kita lakukan proses tu. SubhanAllah :) Allah Maha Mengetahui.

for your information, aku consume herbalife BUKAN untuk TURUNKAN BERAT BADAN. sebab aku ni kerap sakit, antibody aku tak kuat T__T aku jenis orang yang PENTINGKAN KESIHATAN. aku turun 3kg dalam masa satu bulan tu BONUS je sebab aku buat betul-betul. tak nak sakit-sakit. because i knew how it feel when you're keep on falling sick. yes, sakit itu kifarah dosa. tapi mesti ada sebab ALLAH izinkan aku jumpa herbalife sebab whatever it is we have to find for a solution. kita kena ikhtiar kan? heee :D 


so aku sangat bersyukur dengan gift ni. Alhamdulillah. so JOM sertai kempen kami !




" SIHAT BERTENAGA DI BULAN PUASA, LANGSING BERGAYA DI HARI RAYA"


JUST WHATSAPP/CALL/ TEXT : 0194150047
(serious people only)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...